top of page
  • תמונת הסופר/תעו''ד ימית טבקארו

מלכודות בהחזרי מס

עודכן: 29 ביולי 2020

הקשת צמד מילים בגוגל "החזר מס" מעלה בדף הראשון תוצאות מפתות ובינהם:

"בדיקת זכאות בחינם", "החזר מס לשכירים בדיקה ללא עלות", "החזר מס הכנסה בדיקה בחינם", "בדוק זכאותך לקבלת החזר מס מהיר", "החזר מס מהמדינה בחינם", "החזר מס לשכירים – למי מגיע?", ועוד ועוד....



תחילה, חשוב להבהיר כי מעמדו המשפטי של דוח מס להחזר שקול למעמדו של דוח מס שנתי המוגש לרשות המסים ואין כל הבדל ביניהם (פרט להיבטים טכניים). שניהם שקולים להצהרה שנותן מגיש על הכנסתו החייבת ממס בתקופה בה הגיש את הדוח על הכנסותיו. להצהרה זו מעמד משפטי מחייב ואין נפקות לכך שעניינה בהגשת דוח מס להחזר בלבד.

הפיתוי בקבלת החזר מס "בחינם" גדול מאד אך בטרם ניגש למלאכת איסוף המסמכים עולות השאלות. האם התוצאה תהיה חיוב במס ולא החזר? האם אקבל את כל ההחזר שמגיע לי? האם אני אהיה חייב כסף למדינה? האם אני חשוף ל"תאונות מס"? וכו'

החשש והספק מוצדקים. הגשת דוח מס לרשות המסים שלא נעשתה על ידי איש מקצוע מיומן שבחן את כל ההיבטים האישיים, העסקיים, המשפטיים, הנכסים, ההשקעות, בישראל או בחו"ל , תושבותו של מגיש הדוח ועוד ועוד עלולה לגרום לתאונת מס.

ברבות המקרים אנו נתקלים בלקוחות אשר הגישו דוחות לרשות המסים והגיעו למשרדנו לאחר ששכחו בתום לב לציין הכנסות שהיו להם, לקוחות שהגישו דוח להחזר מס וקיבלו דרישת תשלום במקום החזר מס, לקוחות שהיו זכאים להחזר מס גדול יותר ממה שקיבלו בפועל, ועוד.

שאלת המליון דולר - האם יש צ'ק ליסט סגור של שאלות לבחינה ובדיקה? התשובה היא לא.

כלל הזהב בהכנה והגשת דוחות מס הוא שאין פה סיסטמתיות, אין בדיקה טכנית ולעולם אין רשימת שאלות סגורה שממנה ניתן ללמוד הכל על מגיש הדוח.


להלן שני סיפורי לקוח הממחישים את דרך העבודה הנכונה בהגשת דוח מס להחזר:

משה וראובן (שמות בדויים) הינם שני שכירים העובדים 20 שנה באותה חברה, התחילו באותו היום וקיבלו את אותו שכר עד שפרשו יחד באמצע השנה (חודש מרץ), קיבלו מענק פרישה וביקשו לקבל החזר מס בגין שנת הפרישה בלבד מאחר והפסיקו עבודתם באמצע השנה. הנשים של שניהם מעולם לא עבדו ועסקו במלאכת גידול ילדיהם שהפכו בגירים. שניהם פנו בעקבות פרסומת בגוגל לחברה להחזרי מס וביקשו לקבל החזר מס בגין שנת הפרישה מאחר וסיימו לעבוד באמצע השנה. בחישוב מהיר נמסר להם כי החזר המס הצפוי בגין שנת הפרישה מוערך ב- 17,000 ₪.

בטרם המשיכו שניהם את הגשת הדוח פנו שניהם למשרדנו, ואלו התוצאות:

משה:

  • פרט להכנסה כשכיר ולקצבה מהפרישה מעבודה אין הכנסות אחרות.

  • הגענו להסכם עם פקיד השומה ופרסנו את מענק הפרישה שקיבל ל- 4 שנים.

  • פטרנו ממס חלק מהקצבה ונתנו פטור ממס ושיעורי מס נמוכים לחלק מההכנסות הפאסיביות.

החזר המס הכולל הסתכם בכ- 95,000 ש"ח


ראובן

במסגרת חקירה ובדיקה התגלה כי:

  • ראובן מכר נכס מקרקעין ושילם את מלא מס השבח כחוק בסך 120,000 ₪.

  • לראובן בעלות של 25% מחשבון בנק בחו"ל שקיבל בירושה ולא ידע על חובתו לדווח על החשבון ועל הכנסותיו ממנו לרשות המסים. חלקו של ראובן בהכנסות הינו 3,000 אירו בכל שנה במשך 3 שנים.

עצם העובדה כי לראובן יש חלק מחשבון בנק בחו"ל שלא שולם ולא דווח בגינו מס הביא אותנו למסקנה שהדרך הנכונה לטפל היא לגשת להליך של גילוי מרצון. במסגרת ההליך שולם מס על ההכנסות מחו"ל בהסדר ללא חשיפה להליך פלילי, הגענו להסדר עם פקיד השומה ופרסנו את ההכנסות משבח מקרקעין ומקצבה.

החזר המס הכולל שקיבל ראובן הסתכם בכ- 137,000 ש"ח.


להזכירכם, ראובן ומשה רצו להגיש דוח להחזר מס רק בגין שנת הפרישה ולקבל החזר מס צפוי של כ- 17,000 ש"ח . הבדיקה שבוצעה לראובן ומשה הנה בדיקה מקיפה במסגרת חקירה ובדיקה שאנו מבצעים לכל לקוח באופן אישי על מה שהביא לתוצאה מבורכת זו ביחד עם הסדר מס מול פקיד השומה.

לסיכום, אין רשימה סגורה של שאלות והחזר מס הוא לעולם לא טכני, כל מקרה חייב וצריך להבחן באופן פרטני על ידי איש מקצוע שיבצע חקירה ובדיקה מותאמת אישית. הצלחת התהליך טמונה בשיתוף פעולה כנה ואמיתי של הלקוח לאורך כל הדרך.

 

דוא"ל: info@yamit-law.com

טלפון: 03-3036155


אין באמור במאמר זה כדי להוות חוות דעת ו/ או ייעוץ משפטי בסוגיות הנידונות ובכל אופן מומלץ להתייעץ עם מומחה מס לפני נקיטת צעדים משפטיים ו /או אחרים המסתמכים על מאמר זה.


bottom of page